Teamsessie bij Kryha over cultuur & High Performance
‘Van de kelder naar de top’. Dat is de titel van de presentatie van Merijn Zeeman, die al te zien is voordat hij begint te vertellen. En dat is voor de medewerkers van start- of scale-ups een herkenbare kreet. Als startende onderneming begin je per definitie onderaan, met slechts een idee, een missie en een volle batterij aan energie.
Maar hoe je ervoor zorgt dat je aan de top belandt, dat is natuurlijk de grote vraag. En dat is de vraag die Merijn Zeeman vanuit zijn eigen ervaring als sportief directeur bij Jumbo-Visma tijdens deze workshop centraal stelde.
Een cutting-edge technologiebedrijf
De tweede vergelijking met Jumbo-Visma is voor Kryha ook snel gemaakt. Kryha, gevestigd in Amsterdam en in Singapore, is namelijk een bedrijf dat internationaal in de top acteert als het gaat om het herinrichten van supply chains. Hierin zet Kryha innovatieve digitale oplossingen in zoals blockchain en Web3. En waarbij Kryha continu moet bij blijven met de meest recente ontwikkelingen om aan de top te kunnen blijven. Net zoals Jumbo Visma. Want zoals de titel van de presentatie van Merijn al beschrijft: 6 jaar geleden moest Jumbo-Visma in feite ook op nul beginnen. Met een plek als allerlaatste op de UCI lijst, tal van dopingschandalen en een organisatie waar het rommelde, werd aan geen enkele randvoorwaarde voor topprestaties voldaan. Samen met Richard Plugge begon Merijn te bouwen, altijd met die ene missie: de gele trui in de Tour de France. Nu, 6 jaar later, in de zomer van 2022, werd deze droom werkelijkheid. Jumbo-Visma won met groot machtsvertoon de Tour de France, en gaf deze overwinning nog meer kleur door ook de groene en witte trui te winnen.
Workshops en inspiratie vanuit de topsport
Kryha werkt al meerdere jaren met TalentEmpowerment samen en zet zo de kracht van de topsport in om haar organisatie te inspireren. Want werken in een internationale tech-scale-up is met recht ook topsport te noemen. Eind 2021 ging Kryha al eens met de hele organisatie op ‘Trainingskamp’, waarbij zij allemaal afreisden naar Papendal om daar, net zoals onze Nationale Teams, te werken aan de randvoorden voor High-Performing Teams. Tijdens deze workshop werd de volgende stap gezet, en werd Merijn gevraagd om zijn inzichten in de weg van ‘de kelder naar de top’ met de Kryha organisatie te delen.
‘Culture eats strategy for breakfast’
De weg naar de top begint volgens Merijn áltijd met het bepalen en definiëren van je cultuur. Pas als de gehele organisatie precies weet waar zij voor staan, welke waarden zij uitdragen én welk gedrag daarbij hoort, pas dan kan je aandacht aan de strategie besteden. De reden hiervoor is simpel. Als er geen afspraken zijn gemaakt over gedrag in bepaalde situaties, zal hier continu discussie over ontstaan. Wat krijg prioriteit? Hoe ga je om met feedback geven? Hoe ga je om met hiërarchie binnen projecten? Al dat soort vragen zullen gegarandeerd voor veel discussie en onduidelijkheid gaan zorgen, tenzij je dit duidelijk van tevoren vastlegt. En dan niet in abstracte waarden waar evenveel interpretaties voor zijn als dat er medewerkers in de organisatie rondlopen. Nee, duidelijke, concrete gedragsafspraken die in alle gesprekken, activiteiten en strategische keuzes de belangrijkste raadgever (of in Merijn’s woorden, als ‘meetlat’ fungeren) zijn. Pas als dit fundament gecreëerd is, pas dan kun je over de strategie gaan nadenken.
Een ander belangrijk inzicht dat Merijn deelde, is dat deze ‘waarden’ en ‘principes’ (cq concrete afspraken over gedrag) pas werken als deze in samenspraak met de organisatie bepaald zijn. Zijn ze dat niet, en was het enkel een exercitie van de directie? Dan zullen de ‘waarden’ en ‘principes’ nooit gedragen worden door de gehele organisatie. Zo heeft Merijn aan de start van deze reis tal van sessies georganiseerd waarbij hij de hele organisatie uitnodigde om mee te denken over wat de ‘waarden’ en ‘principes’ voor het hernieuwde Jumbo-Visma moesten worden. Pas nadat iedereen het hiermee eens was, pas toen zijn de ‘waarden’ en ‘principes’ geformaliseerd. Tijdens elke on-boarding van een nieuwe medewerker worden deze waarden weer herhaald en uitgebreid uitgelegd en toegelicht. Na de workshop ging Kryha aan de slag met hun eigen High-Performance Organization, en zijn er concrete ideeën opgehaald om in het nieuwe jaar toe te gaan passen.
Wouter Middendorf, Creative Director bij Kryha, kijkt met een goed gevoel terug op het bezoek van Merijn aan het Kryha hoofdkantoor in Amsterdam: “Het verhaal van Merijn is niet alleen heel leerzaam, maar ook gewoon super tof. Zelfs de mensen die niet wisten wat de Gele Trui was, waren geïnspireerd. Merijn’s aanpak bij het smeden van de cultuur bij Jumbo Visma hebben we op vrijwel dezelfde manier toegepast bij Kryha. Bottom up en met iedereen. Het verhaal van Merijn heeft die route een stuk meer draagvlak gegeven en dus de implementatie makkelijker gemaakt!”
Over Kryha
Kryha is een blockchain-studio die zich richt op het ontwerpen, ontwikkelen en laten groeien van Web3 ecosystemen en platformen. Als een full-service team van digitale consultants, concept designers en software engineers bouwen ze gedecentraliseerde applicaties en communities, samen met de toonaangevende protocollen en ambitieuze merken. Met als uiteindelijk doel om toepassingen te creëren die er toe doen voor communities over de hele wereld met behulp van de kracht van blockchain-technologie.
Contact
Deze TalentEmpowerment Session is georganiseerd door Laurens. Heb je vragen over hoe TE dit precies aanpakt en hoe we dit voor jouw organisatie kunnen doen, neem dan contact op met Laurens, laurens@talentempowerment.nl of +31 6 1310 78 69.
Maar hoe je ervoor zorgt dat je aan de top belandt, dat is natuurlijk de grote vraag. En dat is de vraag die Merijn Zeeman vanuit zijn eigen ervaring als sportief directeur bij Jumbo-Visma tijdens deze workshop centraal stelde.
Een cutting-edge technologiebedrijf
De tweede vergelijking met Jumbo-Visma is voor Kryha ook snel gemaakt. Kryha, gevestigd in Amsterdam en in Singapore, is namelijk een bedrijf dat internationaal in de top acteert als het gaat om het herinrichten van supply chains. Hierin zet Kryha innovatieve digitale oplossingen in zoals blockchain en Web3. En waarbij Kryha continu moet bij blijven met de meest recente ontwikkelingen om aan de top te kunnen blijven. Net zoals Jumbo Visma. Want zoals de titel van de presentatie van Merijn al beschrijft: 6 jaar geleden moest Jumbo-Visma in feite ook op nul beginnen. Met een plek als allerlaatste op de UCI lijst, tal van dopingschandalen en een organisatie waar het rommelde, werd aan geen enkele randvoorwaarde voor topprestaties voldaan. Samen met Richard Plugge begon Merijn te bouwen, altijd met die ene missie: de gele trui in de Tour de France. Nu, 6 jaar later, in de zomer van 2022, werd deze droom werkelijkheid. Jumbo-Visma won met groot machtsvertoon de Tour de France, en gaf deze overwinning nog meer kleur door ook de groene en witte trui te winnen.
Workshops en inspiratie vanuit de topsport
Kryha werkt al meerdere jaren met TalentEmpowerment samen en zet zo de kracht van de topsport in om haar organisatie te inspireren. Want werken in een internationale tech-scale-up is met recht ook topsport te noemen. Eind 2021 ging Kryha al eens met de hele organisatie op ‘Trainingskamp’, waarbij zij allemaal afreisden naar Papendal om daar, net zoals onze Nationale Teams, te werken aan de randvoorden voor High-Performing Teams. Tijdens deze workshop werd de volgende stap gezet, en werd Merijn gevraagd om zijn inzichten in de weg van ‘de kelder naar de top’ met de Kryha organisatie te delen.
‘Culture eats strategy for breakfast’
De weg naar de top begint volgens Merijn áltijd met het bepalen en definiëren van je cultuur. Pas als de gehele organisatie precies weet waar zij voor staan, welke waarden zij uitdragen én welk gedrag daarbij hoort, pas dan kan je aandacht aan de strategie besteden. De reden hiervoor is simpel. Als er geen afspraken zijn gemaakt over gedrag in bepaalde situaties, zal hier continu discussie over ontstaan. Wat krijg prioriteit? Hoe ga je om met feedback geven? Hoe ga je om met hiërarchie binnen projecten? Al dat soort vragen zullen gegarandeerd voor veel discussie en onduidelijkheid gaan zorgen, tenzij je dit duidelijk van tevoren vastlegt. En dan niet in abstracte waarden waar evenveel interpretaties voor zijn als dat er medewerkers in de organisatie rondlopen. Nee, duidelijke, concrete gedragsafspraken die in alle gesprekken, activiteiten en strategische keuzes de belangrijkste raadgever (of in Merijn’s woorden, als ‘meetlat’ fungeren) zijn. Pas als dit fundament gecreëerd is, pas dan kun je over de strategie gaan nadenken.
Een ander belangrijk inzicht dat Merijn deelde, is dat deze ‘waarden’ en ‘principes’ (cq concrete afspraken over gedrag) pas werken als deze in samenspraak met de organisatie bepaald zijn. Zijn ze dat niet, en was het enkel een exercitie van de directie? Dan zullen de ‘waarden’ en ‘principes’ nooit gedragen worden door de gehele organisatie. Zo heeft Merijn aan de start van deze reis tal van sessies georganiseerd waarbij hij de hele organisatie uitnodigde om mee te denken over wat de ‘waarden’ en ‘principes’ voor het hernieuwde Jumbo-Visma moesten worden. Pas nadat iedereen het hiermee eens was, pas toen zijn de ‘waarden’ en ‘principes’ geformaliseerd. Tijdens elke on-boarding van een nieuwe medewerker worden deze waarden weer herhaald en uitgebreid uitgelegd en toegelicht. Na de workshop ging Kryha aan de slag met hun eigen High-Performance Organization, en zijn er concrete ideeën opgehaald om in het nieuwe jaar toe te gaan passen.
Wouter Middendorf, Creative Director bij Kryha, kijkt met een goed gevoel terug op het bezoek van Merijn aan het Kryha hoofdkantoor in Amsterdam: “Het verhaal van Merijn is niet alleen heel leerzaam, maar ook gewoon super tof. Zelfs de mensen die niet wisten wat de Gele Trui was, waren geïnspireerd. Merijn’s aanpak bij het smeden van de cultuur bij Jumbo Visma hebben we op vrijwel dezelfde manier toegepast bij Kryha. Bottom up en met iedereen. Het verhaal van Merijn heeft die route een stuk meer draagvlak gegeven en dus de implementatie makkelijker gemaakt!”
Over Kryha
Kryha is een blockchain-studio die zich richt op het ontwerpen, ontwikkelen en laten groeien van Web3 ecosystemen en platformen. Als een full-service team van digitale consultants, concept designers en software engineers bouwen ze gedecentraliseerde applicaties en communities, samen met de toonaangevende protocollen en ambitieuze merken. Met als uiteindelijk doel om toepassingen te creëren die er toe doen voor communities over de hele wereld met behulp van de kracht van blockchain-technologie.
Contact
Deze TalentEmpowerment Session is georganiseerd door Laurens. Heb je vragen over hoe TE dit precies aanpakt en hoe we dit voor jouw organisatie kunnen doen, neem dan contact op met Laurens, laurens@talentempowerment.nl of +31 6 1310 78 69.
Is je interesse gewekt? Heb je vragen?
Evenementen
NTT Data organiseert exclusief hospitality-event rondom La Tour de Femmes in Rotterdam
NTT DATA organiseert een uniek hospitality programma achter de schermen bij La Tour de France Femmes
Winnen, groeien en ontwikkelen op het HP Trainingskamp
Impactvol event voor meer dan 200 HP medewerkers om de winnende strategie van 2024 te presenteren.
Garantibank voetbaltoernooi met CL-winnaar Sonny Silooy
Voetballen als een echte prof volgens de filosofie van Ajax.