Creatiphity – Een unieke Learning Experience voor de werknemers van Ciphix
TalentEmpowerment en Ciphix werken al vier jaar samen. Ciphix is een scale-up uit Rotterdam dat gespecialiseerd is in onder andere Artificial Intelligence en Robotic Process Automation. Zij opereren in een snelgroeiende markt waarbij veel gevraagd wordt van haar medewerkers. Daarom organiseerden TE samen met Ciphix een trainingsdag waarbij de medewerkers klaargestoomd werden om onder druk een topperformance neer te zetten, als artiest. Een dag met een knipoog, maar met een serieuze inhoud.
TE is al jarenlang partner op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Dit jaar is de samenwerking opgesplitst in drie activiteiten:
- Coach en leiderschap programma voor hun future leaders
- Workshops persoonlijke en teamontwikkeling op inhouse-dagen
- En teamdagen. Na een trainingskamp in april inclusief spelersbus en bondscoach werden de Ciphians, nu als ware artiest behandeld.
Presteren als een echte artiest
De ontwikkeling van medewerkers is een belangrijk onderwerp binnen Ciphix. En dat hoeft niet altijd op een hele serieuze toon, dat mag vooral ook heel leuk zijn. De ontwikkeling ging dit keer over creativiteit onder druk. Teams en medewerkers van Ciphix moeten vaak presteren en ook creatieve, innovatieve oplossingen bedenken onder tijdsdruk en onder druk van klanten. Innovatie is één van de kernwaarden van Ciphix, het volstaat daarom niet om klanten de meest voor de hand liggende oplossingen te presenteren. Daarom is het concept ‘Creatiphity’ bedacht door TE – een combinatie van “Creatiphity” & “Ciphix’ .De artiestenwereld is een high performance omgeving en daar moet dus altijd gepresteerd worden.
De hele ‘artiestenreis’ werd al vanaf vier weken voorafgaand aan de teamdag in gang gezet. Een groep van medewerkers was één artiestcollectief, en zo waren er dus meerdere artiestencollectieven tijdens de dag. De eerste opdracht, die 3 weken voor het event voltooid moest zijn, was om gezamenlijk een artiestennaam bekendmaken en een zogeheten ridersamenstellen. Daar kwamen al de meeste creatieve ‘eisen’ voorbij: een foto van een collega in hun kleedkamer bijvoorbeeld. Op de dag zelf zorgden we er natuurlijk voor dat voor alle artiesten de riders waren verzorgd.
Twee weken voor de teamdag kwam er een festivalposter op kantoor te hangen met natuurlijk de line-up voor Creatiphity. De meest ludieke namen kwamen voorbij: RPEpisch, 1023Mb – Still no gig, Milena & The Ciphians & Runtime Eroor. Én bekende singer-song zanger Ruben Annink stond op de poster. Als voorprogramma natuurlijk. Ruben is bekend van ‘de beste zangers’, en ‘The Voice Kids’. Een week voorafgaand kregen alle artiesten hun backstagepassen opgestuurd.
De dag zelf die
Om de reis compleet te maken werden de Ciphians op de dag zelf als ware artiesten ontvangen, op een rode loper door een extravagant geklede host. Het doel van deze teamdag was om alle deelnemers volledig klaar te stomen om aan het einde van de middag een zelf gecreëerd optreden te verzorgen. Dat begon vroeg in de ochtend direct met het testen van de muziekkennis door middel van de ‘Raad de Plaat’-quiz. Een informele en sfeervolle start.
In de ochtend lag het accent op Individuele ontwikkeling van de Ciphians met workshops over timemanagement, stakeholdermanagement, coaching en presentatievaardigheden. Allemaal praktische handvatten om als Ciphian (of artiest) direct mee aan de slag te gaan – op de dag zelf, maar ook in hun “normale” professionele carrière. Deze training was de tweede training binnen hetzelfde thema die zij het afgelopen halfjaar volgden..
In de middag draaide het, net zoals op de vorige Teamdag, om teamontwikkeling. Het ging over persoonlijkheid, je eigen verhaal, waar liggen je roots en wat betekenen die voor je, wat is je identiteit. De link werd uiteraard gelegd naar het werk – want of je nou op het podium of op de werkvloer staat, de kern van de uitdaging is hetzelfde. Serieuze onderdelen werden afgewisseld met luchtige spelletjes. Het ging erom dat de teams alle individuele kwaliteiten in beperkte tijd samen konden brengen, om zo gezamenlijk tot een creatieve performance konden komen. Net zoals de Ciphians dat voor hun klanten moeten doen.
De inspiratiesessie was, op het aankomende optreden na, het hoogtepunt van het middagprogramma. Het centrale thema was ‘Creativiteit onder druk in High-Performing Teams’. Deze sessie werd gegeven door Ruben Annink, samen met Joost Leenders. Joost is performance coach van onder andere Ajax, Manchester United en de Jumbo Visma ploeg. Door middel van een Q&A werd duidelijk wat ervoor nodig is om een team zo in te richten dat zij tot topprestaties kunnen komen.
Na de inspiratiesessie kregen de Ciphians de opdracht om deze inzichten direct zelf toe te passen. Want alle artiesten kregen met hun collectief 2,5 uur de tijd om een live optreden voor te bereiden. In deze voorbereiding moesten ze een songtekst schrijven op een bekend nummer (waaronder Zwemmen in Bacardi Lemon & Bon gepakt), hun eigen kleding uitzoeken, de choreografie en het gebruik van het podium. Aan het einde van de middag heeft elk team hun optreden gedaan. En daar viel natuurlijk ook wat te winnen. Tijdens de Ciphix awards konden de aanwezigen stemmen op hun favoriete groep. De winnende artiesten verdienden natuurlijk eeuwige roem door het ophangen van hun gouden plaat op kantoor.
Resultaat
Met het tweede deel van de inhoudelijke workshops hebben zowel de medewerkers zich op individueel- als op teamniveau kunnen ontwikkelen op thema’s waar ze direct mee aan de slag kunnen binnen Ciphix. De hele artiestenreis zorgde voor een memorabele teamdag waar weken later nog over na gepraat werd.
Over Ciphix
Ciphix, gevestigd in Rotterdam, is een bedrijf wat door middel van IT slimme, geautomatiseerde oplossingen implementeert, zodat medewerkers zich weer kunnen richten op de creatieve kant van werken. Met hun expertise in RPA en Machine Learning bieden zij verschillende instanties- van internationale bedrijven tot overheidsinstellingen- unieke oplossingen toegespitst op hun specifieke uitdagingen.
TE is al jarenlang partner op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Dit jaar is de samenwerking opgesplitst in drie activiteiten:
- Coach en leiderschap programma voor hun future leaders
- Workshops persoonlijke en teamontwikkeling op inhouse-dagen
- En teamdagen. Na een trainingskamp in april inclusief spelersbus en bondscoach werden de Ciphians, nu als ware artiest behandeld.
Presteren als een echte artiest
De ontwikkeling van medewerkers is een belangrijk onderwerp binnen Ciphix. En dat hoeft niet altijd op een hele serieuze toon, dat mag vooral ook heel leuk zijn. De ontwikkeling ging dit keer over creativiteit onder druk. Teams en medewerkers van Ciphix moeten vaak presteren en ook creatieve, innovatieve oplossingen bedenken onder tijdsdruk en onder druk van klanten. Innovatie is één van de kernwaarden van Ciphix, het volstaat daarom niet om klanten de meest voor de hand liggende oplossingen te presenteren. Daarom is het concept ‘Creatiphity’ bedacht door TE – een combinatie van “Creatiphity” & “Ciphix’ .De artiestenwereld is een high performance omgeving en daar moet dus altijd gepresteerd worden.
De hele ‘artiestenreis’ werd al vanaf vier weken voorafgaand aan de teamdag in gang gezet. Een groep van medewerkers was één artiestcollectief, en zo waren er dus meerdere artiestencollectieven tijdens de dag. De eerste opdracht, die 3 weken voor het event voltooid moest zijn, was om gezamenlijk een artiestennaam bekendmaken en een zogeheten ridersamenstellen. Daar kwamen al de meeste creatieve ‘eisen’ voorbij: een foto van een collega in hun kleedkamer bijvoorbeeld. Op de dag zelf zorgden we er natuurlijk voor dat voor alle artiesten de riders waren verzorgd.
Twee weken voor de teamdag kwam er een festivalposter op kantoor te hangen met natuurlijk de line-up voor Creatiphity. De meest ludieke namen kwamen voorbij: RPEpisch, 1023Mb – Still no gig, Milena & The Ciphians & Runtime Eroor. Én bekende singer-song zanger Ruben Annink stond op de poster. Als voorprogramma natuurlijk. Ruben is bekend van ‘de beste zangers’, en ‘The Voice Kids’. Een week voorafgaand kregen alle artiesten hun backstagepassen opgestuurd.
De dag zelf die
Om de reis compleet te maken werden de Ciphians op de dag zelf als ware artiesten ontvangen, op een rode loper door een extravagant geklede host. Het doel van deze teamdag was om alle deelnemers volledig klaar te stomen om aan het einde van de middag een zelf gecreëerd optreden te verzorgen. Dat begon vroeg in de ochtend direct met het testen van de muziekkennis door middel van de ‘Raad de Plaat’-quiz. Een informele en sfeervolle start.
In de ochtend lag het accent op Individuele ontwikkeling van de Ciphians met workshops over timemanagement, stakeholdermanagement, coaching en presentatievaardigheden. Allemaal praktische handvatten om als Ciphian (of artiest) direct mee aan de slag te gaan – op de dag zelf, maar ook in hun “normale” professionele carrière. Deze training was de tweede training binnen hetzelfde thema die zij het afgelopen halfjaar volgden..
In de middag draaide het, net zoals op de vorige Teamdag, om teamontwikkeling. Het ging over persoonlijkheid, je eigen verhaal, waar liggen je roots en wat betekenen die voor je, wat is je identiteit. De link werd uiteraard gelegd naar het werk – want of je nou op het podium of op de werkvloer staat, de kern van de uitdaging is hetzelfde. Serieuze onderdelen werden afgewisseld met luchtige spelletjes. Het ging erom dat de teams alle individuele kwaliteiten in beperkte tijd samen konden brengen, om zo gezamenlijk tot een creatieve performance konden komen. Net zoals de Ciphians dat voor hun klanten moeten doen.
De inspiratiesessie was, op het aankomende optreden na, het hoogtepunt van het middagprogramma. Het centrale thema was ‘Creativiteit onder druk in High-Performing Teams’. Deze sessie werd gegeven door Ruben Annink, samen met Joost Leenders. Joost is performance coach van onder andere Ajax, Manchester United en de Jumbo Visma ploeg. Door middel van een Q&A werd duidelijk wat ervoor nodig is om een team zo in te richten dat zij tot topprestaties kunnen komen.
Na de inspiratiesessie kregen de Ciphians de opdracht om deze inzichten direct zelf toe te passen. Want alle artiesten kregen met hun collectief 2,5 uur de tijd om een live optreden voor te bereiden. In deze voorbereiding moesten ze een songtekst schrijven op een bekend nummer (waaronder Zwemmen in Bacardi Lemon & Bon gepakt), hun eigen kleding uitzoeken, de choreografie en het gebruik van het podium. Aan het einde van de middag heeft elk team hun optreden gedaan. En daar viel natuurlijk ook wat te winnen. Tijdens de Ciphix awards konden de aanwezigen stemmen op hun favoriete groep. De winnende artiesten verdienden natuurlijk eeuwige roem door het ophangen van hun gouden plaat op kantoor.
Resultaat
Met het tweede deel van de inhoudelijke workshops hebben zowel de medewerkers zich op individueel- als op teamniveau kunnen ontwikkelen op thema’s waar ze direct mee aan de slag kunnen binnen Ciphix. De hele artiestenreis zorgde voor een memorabele teamdag waar weken later nog over na gepraat werd.
Over Ciphix
Ciphix, gevestigd in Rotterdam, is een bedrijf wat door middel van IT slimme, geautomatiseerde oplossingen implementeert, zodat medewerkers zich weer kunnen richten op de creatieve kant van werken. Met hun expertise in RPA en Machine Learning bieden zij verschillende instanties- van internationale bedrijven tot overheidsinstellingen- unieke oplossingen toegespitst op hun specifieke uitdagingen.
Is je interesse gewekt? Heb je vragen?
Evenementen
NTT Data organiseert exclusief hospitality-event rondom La Tour de Femmes in Rotterdam
NTT DATA organiseert een uniek hospitality programma achter de schermen bij La Tour de France Femmes
Winnen, groeien en ontwikkelen op het HP Trainingskamp
Impactvol event voor meer dan 200 HP medewerkers om de winnende strategie van 2024 te presenteren.
Garantibank voetbaltoernooi met CL-winnaar Sonny Silooy
Voetballen als een echte prof volgens de filosofie van Ajax.